Full-service communicatiebureau

Wat is het verschil tussen een advertentie en een advertorial?

Concreet gesproken is dit het verschil: bij een advertentie is het voor de lezer direct duidelijk dat hij naar de betaalde boodschap van een bedrijf kijkt, terwijl bij een advertorial de schijn wordt hooggehouden dat het om een stuk tekst van journalistieke aard gaat – ook al gaat het in werkelijkheid ook in dit geval om een betaalde boodschap.

Journalistieke lading

Een advertorial is immers een advertentie die opgemaakt is als een redactioneel artikel (bijvoorbeeld in een krant of in een magazine). Met een advertorial wil je een gefingeerde journalistieke lading meegeven aan de boodschap die je te verkondigen hebt. Dit is wettelijk gezien toegestaan, zolang er boven de advertorial maar in kleine letters het woord ADVERTORIAL staat.

Pas op voor de valkuilen!

Mocht je besluiten om advertorials in je marketingcampagne te gebruiken, denk dan goed na over deze valkuilen:

  • Wanneer mensen het woord ADVERTORIAL zie staan, vermindert je geloofwaardigheid;
  • Wanneer de tone of voice en het beeldmateriaal niet aansluiten bij die van de krant of het magazine, val je eveneens door de mand;
  • Wanneer de typografie van de advertorial niet lijkt op die van de krant of het magazine, zullen sommige lezers ook zien dat het om een betaalde plaatsing gaat.

De Mieren staan al klaar

Advertorials laten maken kun je het beste laten doen door een professioneel communicatiebureau om bovenstaande gevaren te omzeilen. Studio Mier is er om jou te helpen.