Full-service communicatiebureau

Wat is een advertorial?

Een advertorial is een advertentie die doet alsof hij een redactioneel artikel is.

Dat klinkt verwarrend…

…en dat is het soms ook. Meestal heeft de lezer niet door dat hij een betaalde plaatsing leest: qua opmaak en schrijftoon lijkt de advertorial immers op een artikel dat geschreven had kunnen zijn door een redacteur van de krant of het magazine.

Herkenbaar

Advertorials zijn desondanks makkelijk te herkennen – als je weet waar je moet kijken. Boven een advertorial staat namelijk vaak in kleine letters het woord ADVERTORIAL.

Waarom een advertorial?

Waarom een advertorial plaatsen en niet gewoon een normale advertentie, vraag je je af? Simpel: door te doen alsof de boodschap gebracht wordt door een onafhankelijke bron (namelijk een journalist) in plaats van een bedrijf, kun je je boodschap een hoge mate van geloofwaardigheid meegeven.

Maar pas op!

Er zijn valkuilen wanneer je een advertorial plaatst:

  • Sommige mensen zien het woord ADVERTORIAL, waarna je geloofwaardigheid mogelijk de deur uitvliegt;
  • Wanneer de tone of voice en het beeldmateriaal niet aansluiten bij die van de krant of het magazine, val je eveneens door de mand;
  • Wanneer de typografie van de advertorial niet lijkt op die van de krant of het magazine, zullen sommige lezers ook zien dat het om een betaalde plaatsing gaat.

Desondanks kunnen advertorials – indien juist opgesteld en in de goede media geplaatst – een grote toegevoegde waarde geven aan je campagne.

Laat het over aan de Mieren

Hulp nodig bij het opstellen van een advertorial? Studio Mier is er voor je.