Hoeveel kost een advertorial?
Net als bij een advertentie lopen de kosten van een advertorial ver uiteen: van een paar honderd euro voor een lokale krant tot tienduizenden euro’s voor grote publicaties in landelijke titels. Dit geldt overigens ook wanneer je een online advertorial laat plaatsen: een kleine, onbekende website is altijd vele malen goedkoper dan een grote, populaire website.
Prijsbepalende factoren
Zaken die de prijs van een advertorial bepalen zijn onder andere:
- Het medium waar geplaatst wordt: op internet of in een geprinte publicatie (zoals een krant of magazine);
- De populariteit en oplage van het medium: een advertorial plaatsen op een nieuwe, nog onbekende website kost minder dan op een grote, veel bezochte website. Advertorials plaatsen in een lokale krant met een oplage van 500 stuks is minder duur dan in een groot landelijk dagblad met een oplage van 400.000 stuks;
- Het formaat van de advertorial: zowel op internet als in geprinte media kun je advertorials van iedere lengte plaatsen.
- De frequentie waarmee je een advertorial laat plaatsen: vaak wordt een advertorial goedkoper per plaatsing wanneer je in één keer meerdere advertorials afneemt. Informeer hier altijd naar bij het medium waarin je je boodschap wilt plaatsen!
- De kosten van het communicatiebureau: wanneer je je advertorial niet zelf opstelt, moet je dit laten doen door een communicatiebureau. Maar het ene communicatiebureau rekent niet hetzelfde tarief als het andere. De kosten van een bureau zijn afhankelijk van zijn kunde, hetgeen weer bepaald wordt door zijn ervaring, opleiding en talent. Ook wanneer je de advertorial laat opstellen door een medewerker van de krant, het magazine of de website komen er vaak extra kosten bij kijken. Informeer je vooraf goed, zodat je achteraf niet tegen onverwachte kosten aanloopt.
Laat het over aan vakmannen
Wil je een advertorial laten maken door een ervaren communicatiebureau? Oriënteer je goed. Wil je je klus toevertrouwen aan Studio Mier? Wij zijn er voor je.