Full-service communicatiebureau
  • Uniek of niet uniek (een stukje mierenfilosofie)

    Weet je wat de verhouding is tussen mensen en mieren op onze planeet? Eén op de miljoen! Echt waar: voor iedere persoon op aarde, zijn er een miljoen mieren. Wij deden een klein vreugdedansje toen we dit feitje hoorden. Lang leve de mieren! Maar al snel sloeg de vreugde om in paniek: als er zoveel mieren zijn, zijn wij dan nog wel uniek?

    Het resultaat van deze vraag was een mierenfilosofische beschouwing over het begrijp ‘uniek zijn’

    Iedereen wil uniek zijn
    Uniek betekent ‘dat er maar één exemplaar van bestaat’. Deze definitie is uiteraard een heugelijk feit wanneer je de zin ‘Mijn schoonmoeder is uniek’ uitspreekt. Voor ons, de Mieren van Studio Mier, is het echter een wrang besef dat wij helemaal niet zo uniek zijn. Waar doe je het allemaal nog voor als je niet het gevoel hebt uniek te zijn?

    De verdrietige mieren
    We kregen na dit besef een kleine mierendepressie. Wanneer een mier depressief is kruipt hij diep in zijn zelfgegraven holletje. We verschillen niet heel erg van mensen: jullie eten een halve liter Häagen-Dazs wanneer jullie in een dipje zitten, wij mieren eten de restjes Häagen-Dazs uit de verpakking die jullie hebben weggegooid. (Salted caramel, alsjeblieft.)

    Zeldzaam en bijzonder
    Maar er is altijd een lichtpuntje aan een donkere hemel. We hadden verder moeten lezen in ons woordenboek, want het woord ‘uniek’ heeft nog een tweede betekenis: ‘iets was zeldzaam of bijzonder is’. Kijk, aan die definitie voldoen wij wél. Want hoeveel van al die miljarden mieren zijn gespecialiseerd in bedrijfscommunicatie? Precies, slechts twee! En die twee, dat zijn wij.

    Hou van jezelf, dan lijk je minder op anderen
    Wat wij leerden was, dat je niet moet kijken naar hoeveel er van jouw soort zijn, maar naar wat jou bijzonder maakt onder al jouw soortgenoten. Het doet ons denken aan de bekende uitspraak van Walt Disney: ‘Hoe meer je van jezelf houdt, hoe minder je op anderen lijkt, en dat maakt je uniek.’

    Iedereen kan uniek zijn
    Na een beetje rondvragen kwamen wij te weten, dat we niet de enigen zijn die soms worstelen met de vraag ‘Zijn we wel uniek?’. Al onze klanten hopen dat hun bedrijven zeldzaam en bijzonder zijn. Wij helpen hen bij het zoeken naar de unieke aspecten van hun producten. Soms is het nu eenmaal makkelijker om je kracht te ontdekken wanneer je hulp krijgt van een vriend.

    Wil jij ook met ons praten over de vraag ‘Zijn we wel uniek?’. De Mieren bieden een luisterend oor. Je weet ons te vinden.

    Wij wensen je een inspirerende dag,
    Studio Mier

     

     


    Deze blog is geschreven door Vincent Alblas | Vincent is een schrijfgrage dertig-plusser met een obsessie voor marketing. Als tekstschrijver en marketeer in de regio Rotterdam werkt hij voor klanten in Nederland en Vlaanderen.

Meer Bloggen?

  • Hoe communiceert men in de hel?

    Om u beter van dienst te zijn vragen wij u te kiezen uit het volgende menu, zegt een doodse robotstem. Eén van onze Mieren is verhuisd en probeert nu bij een groot telecombedrijf een internetaansluiting te regelen. Na het kiezen van een optie uit het eindeloos lange menu, staat onze Mier een half uur lang in de wacht. Hoe communiceert men in de hel? Onze Mier ontdekt het. Hij doet verslag.

    Meer ›

  • 10+ tips voor productbeschrijvingen die overtuigen

    Je bent een ondernemer, dus je wilt verkopen. Beeld je in dat jouw omzet verhoogd kan worden door de manier waarop jij je producten beschrijft. Omdat het in de marketingwereld algemene kennis is dat mensen door bepaalde woorden aangespoord worden om te kopen, is het voor jou slechts een kwestie van weten wat deze woorden zijn.

    Meer ›

  • Studio Mier: al 150 jaar de grootste websitebouwer ter wereld

    Studio Mier: al 150 jaar de grootste websitebouwer ter wereld.

    Wist je dat Studio Mier al 150 jaar de grootste websitebouwer ter wereld is? Reeds in 1875 introduceerden wij de “Googhel Soeckmachien”, inmiddels bekend als Google Search. Enkele jaren later volgde “Gesichtsboeck”, wat zou uitgroeien tot Facebook. Ook op het gebied van merkontwikkeling staan wij sterk:

    Meer ›