-
Doe de test: hoe veilig ben jij op het internet?
Hackers kraken onze bankrekeningen, virussen blokkeren onze computers. Internetveiligheid wordt een steeds belangrijker onderwerp, zowel privé als op het werk. Internet is immers niet meer weg te denken uit onze moderne wereld. Wie dit niet erkent, zit in een ontkenningsfase: ‘Als ik het gevaar niet zie, dan is het er niet.’
Maar de dreiging is reëel, en je moet ernaar handelen – thuis en in je bedrijf. Onze Mieren geven tips.
Vijf vragen om te ontdekken of jij je zorgen moet maken
Beantwoord deze vragen – eerst voor je thuissituatie, daarna voor je werk:1. Heb je up-to-date anti-virussoftware op al jouw apparaten? (Computers, telefoons, tablets.)
2. Is alle andere software up-to-date, zoals je besturingsprogramma (bijv. Windows)?
3. Weet je wie er toegang hebben tot jouw apparaten? Wie beheert wat? Is er een IT-verantwoordelijke die zich om veiligheid bekommert?
4. Zijn jouw wachtwoorden sterk genoeg om niet gekraakt te kunnen worden? En heb je ze allemaal in je hoofd zitten?
5. Hebben de websites die je beheert een SSL-certificaat?
Hoe scoor jij?
Kun je overal ‘ja’ op antwoorden? Dan ben je een zegen voor de moderne wereld! De kans is echter groot dat je soms ‘nee’ of ‘ik heb geen idee’ hebt moeten zeggen. In dat geval moet je je zorgen maken. Lees vooral verder!Vijf praktische adviezen om veilig te zijn
Voorkomen is beter dan genezen. Pas deze vijf tips toe in je online leven:
1. Zorg voor up-to-date antivirussoftware op al je apparaten. Laat je keuze bepalen door onafhankelijke testers zoals de Consumentenbond.
2. Zorg dat je software geüpdatet is. Deactiveer Java, want Java is populair bij hackers. Stop met Windows XP, omdat er geen veiligheidsupdates meer worden uitgebracht.
3. Stel een kundig iemand aan om binnen je bedrijf de IT-veiligheid te beheren, of huur een extern bedrijf in om dit te doen.
4. Gebruik alleen sterke wachtwoorden, en geef iedere account een uniek wachtwoord. Bekijk de tips van de Consumentenbond. Schrijf wachtwoorden bovendien nooit op, maar onthoud ze.
5. Geef al je websites een SSL-certificaat. Dit is een certificaat dat extra veiligheid toevoegt aan je site. Bovendien heeft het nog vele andere voordelen, die we hieronder uit de doeken doen.
Google stelt steeds meer eisen aan je website
Zonder te veel in technische details te treden kunnen we het volgende zeggen: een SSL-certificaat zorgt ervoor dat derden niet bij gevoelige informatie kunnen die via jouw website wordt gedeeld. Het certificaat heeft echter ook andere voordelen: ten eerste maakt het je website sneller; ten tweede verbetert het de vindbaarheid van je site in Google. Google wordt namelijk steeds kritischer: alléén websites met een SSL-certificaat komen hoog in de zoekresultaten naar voren.Je kunt zien of een website een certificaat heeft aan de URL (of websitenaam): een site zonder het certificaat begint met ‘HTTP’, een website die het wél heeft begint met ‘HTTPS’.
Ga veilig 2018 in
Overwin de dreiging – zorg ervoor dat je je veiligheid op orde hebt. Koop een SSL-certificaat via Xolphin. Hulp nodig bij het installeren? Of wil je advies bij het bepalen welk certificaat voor jouw website het beste is? Wij zijn er voor je. De Mieren laten je ook op het gebied van veiligheid niet in de steek!Met inspirerende groet,
Studio Mier
Deze blog is geschreven door Vincent Alblas | Vincent is een schrijfgrage dertig-plusser met een obsessie voor marketing. Als tekstschrijver en marketeer in de regio Rotterdam werkt hij voor klanten in Nederland en Vlaanderen.
Meer Bloggen?
-
10+ tips voor productbeschrijvingen die overtuigen
Je bent een ondernemer, dus je wilt verkopen. Beeld je in dat jouw omzet verhoogd kan worden door de manier waarop jij je producten beschrijft. Omdat het in de marketingwereld algemene kennis is dat mensen door bepaalde woorden aangespoord worden om te kopen, is het voor jou slechts een kwestie van weten wat deze woorden zijn.
-
Studio Mier: al 150 jaar de grootste websitebouwer ter wereld.
Wist je dat Studio Mier al 150 jaar de grootste websitebouwer ter wereld is? Reeds in 1875 introduceerden wij de “Googhel Soeckmachien”, inmiddels bekend als Google Search. Enkele jaren later volgde “Gesichtsboeck”, wat zou uitgroeien tot Facebook. Ook op het gebied van merkontwikkeling staan wij sterk:
-
Moeite met het maken van goede voornemens?
Moeite met het bepalen van je goede voornemens voor het nieuwe jaar? Geen probleem! De helpende hand komt van de Mieren. Wij zijn namelijk experts in het maken van goede voornemens. Ook in het uitvoeren ervan. Soms toch. (Kunnen wij er iets aan doen dat slush puppies nog steeds zo lekker zijn en we ze dus wel moeten drinken?!)