Full-service communicatiebureau
  • Doe de test: hoe veilig ben jij op het internet?

    Hackers kraken onze bankrekeningen, virussen blokkeren onze computers. Internetveiligheid wordt een steeds belangrijker onderwerp, zowel privé als op het werk. Internet is immers niet meer weg te denken uit onze moderne wereld. Wie dit niet erkent, zit in een ontkenningsfase: ‘Als ik het gevaar niet zie, dan is het er niet.’

    Maar de dreiging is reëel, en je moet ernaar handelen – thuis en in je bedrijf. Onze Mieren geven tips.

    Vijf vragen om te ontdekken of jij je zorgen moet maken
    Beantwoord deze vragen – eerst voor je thuissituatie, daarna voor je werk:

    1. Heb je up-to-date anti-virussoftware op al jouw apparaten? (Computers, telefoons, tablets.)

    2. Is alle andere software up-to-date, zoals je besturingsprogramma (bijv. Windows)?

    3. Weet je wie er toegang hebben tot jouw apparaten? Wie beheert wat? Is er een IT-verantwoordelijke die zich om veiligheid bekommert?

    4. Zijn jouw wachtwoorden sterk genoeg om niet gekraakt te kunnen worden? En heb je ze allemaal in je hoofd zitten?

    5. Hebben de websites die je beheert een SSL-certificaat?

    Hoe scoor jij?
    Kun je overal ‘ja’ op antwoorden? Dan ben je een zegen voor de moderne wereld! De kans is echter groot dat je soms ‘nee’ of ‘ik heb geen idee’ hebt moeten zeggen. In dat geval moet je je zorgen maken. Lees vooral verder!

    Vijf praktische adviezen om veilig te zijn
    Voorkomen is beter dan genezen. Pas deze vijf tips toe in je online leven:

    1. Zorg voor up-to-date antivirussoftware op al je apparaten. Laat je keuze bepalen door onafhankelijke testers zoals de Consumentenbond.

    2. Zorg dat je software geüpdatet is. Deactiveer Java, want Java is populair bij hackers. Stop met Windows XP, omdat er geen veiligheidsupdates meer worden uitgebracht.

    3. Stel een kundig iemand aan om binnen je bedrijf de IT-veiligheid te beheren, of huur een extern bedrijf in om dit te doen.

    4. Gebruik alleen sterke wachtwoorden, en geef iedere account een uniek wachtwoord. Bekijk de tips van de Consumentenbond. Schrijf wachtwoorden bovendien nooit op, maar onthoud ze.

    5. Geef al je websites een SSL-certificaat. Dit is een certificaat dat extra veiligheid toevoegt aan je site. Bovendien heeft het nog vele andere voordelen, die we hieronder uit de doeken doen.

    Google stelt steeds meer eisen aan je website
    Zonder te veel in technische details te treden kunnen we het volgende zeggen: een SSL-certificaat zorgt ervoor dat derden niet bij gevoelige informatie kunnen die via jouw website wordt gedeeld. Het certificaat heeft echter ook andere voordelen: ten eerste maakt het je website sneller; ten tweede verbetert het de vindbaarheid van je site in Google. Google wordt namelijk steeds kritischer: alléén websites met een SSL-certificaat komen hoog in de zoekresultaten naar voren.

    Je kunt zien of een website een certificaat heeft aan de URL (of websitenaam): een site zonder het certificaat begint met ‘HTTP’, een website die het wél heeft begint met ‘HTTPS’.

    Ga veilig 2018 in
    Overwin de dreiging – zorg ervoor dat je je veiligheid op orde hebt. Koop een SSL-certificaat via Xolphin. Hulp nodig bij het installeren? Of wil je advies bij het bepalen welk certificaat voor jouw website het beste is? Wij zijn er voor je. De Mieren laten je ook op het gebied van veiligheid niet in de steek!

    Met inspirerende groet,
    Studio Mier

     

     


    Deze blog is geschreven door Vincent Alblas | Vincent is een schrijfgrage dertig-plusser met een obsessie voor marketing. Als tekstschrijver en marketeer in de regio Rotterdam werkt hij voor klanten in Nederland en Vlaanderen.

Meer Bloggen?

  • Over taalpurisme en taalterrorisme

    Taal verandert, net als wij. ‘Hij loech dat ie biek,’ kon je vroeger zeggen en niemand keek je raar aan. Wat het betekent? ‘Hij loog dat hij bakte.’ Taal is oneindig boeiend, dat vinden de Mieren. We kijken deze week naar eigenaardigheden uit de Nederlandse taal. Waarom zeggen we bijvoorbeeld lammeren en niet lammen? We zeggen immers toch ook boeken en niet boekeren?

    Meer ›

  • Word populair, leef langer: geliefd zijn maakt mens en bedrijf gezonder

    Houden mensen van jou? Deze vraag zal je niet elke dag worden gesteld. Toch hebben we een goede reden om het te vragen: recent onderzoek heeft laten zien dat onze lichamelijke gezondheid beter is wanneer we geliefd zijn. Sterker nog: niet geliefd zijn heeft dezelfde invloed op ons lichaam als roken!

    Meer ›

  • Waarde toevoegen gebeurt niet 'per ongeluk'

    Waarde toevoegen gebeurt niet ‘per ongeluk’

    Waarde toevoegen aan je product is een bewuste keuze. Dit willen wij van Studio Mier op het hart drukken bij alle ondernemers die ons benaderen. Waarde toevoegen is niet iets wat ‘per ongeluk’ gebeurt. Het gebeurde niet ‘zomaar’ dat Starbucks zijn koppen koffie voor dubbel tarief kon verkopen.

    Meer ›