-
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand…
Schoonheid. Wie bepaalt wat mooi is en wat niet? Wat wij mooi vinden kun jij lelijk vinden. Bestaat er een universeel besef van ‘schoonheid’? In de westerse wereld vinden we immers een zongebruinde huid heel mooi, terwijl in de Japanse cultuur extreme witheid van de huid als ideaal wordt gezien. Dus wat is schoonheid nu eigenlijk? De Mieren gaan op onderzoek.
Prachtige littekens
Wanneer je op internet zoekt vind je duizenden theorieën over schoonheid. Vele verwijzen naar menselijke schoonheid en kunst. Plato zei dat schoonheid universeel is. Maar als dit zo is, waarom hebben dan niet alle culturen op aarde een gelijk schoonheidsideaal? De vrouwen van de Karo-stam in Ethiopië beschouwen het hebben van zelf aangebrachte littekens op de buik als het perfecte middel om mannen aan te trekken. Vrouwen van de Karen-stam in Myanmar rekken hun nekken uit tot onnatuurlijke lengte om bij mannen in de smaak te vallen.Wat weet Plato nu van schoonheid?
Plato kletste uit zijn nek zal je inmiddels denken. Schoonheid universeel? Onzin! Of toch niet? In de architectuur en kunst zien we namelijk wél dat bij veel culturen zaken als symmetrie en een juiste inpassing in de omgeving als mooi worden beschouwd. Dat is waarom wij westerlingen enorm kunnen genieten van een prachtige Japanse shinto-tempel die omringd is door kersenbloesem. En dat is waarom Japanners met plezier kijken naar de historische molens van Kinderdijk en het koninklijk paleis in Amsterdam.Schone kunsten
Je zou denken dat ook kunst een universele standaard kent. Wij kunnen tenslotte de schoonheid van een Boeddha-beeld waarderen en een Aziaat de schoonheid van een Rembrandt. Maar we moeten verder kijken. Want niet iedereen kan de schoonheid zien in de rechthoekige gekleurde vakken van Rietveld of de impressionistische vormen van Van Gogh. We zouden bijna denken dat het een kwestie van tijd is: hoe langer culturen de tijd hebben gehad om te wennen aan uitingen van schoonheid, des te meer deze uitingen als universeel mooi worden beschouwd.De theorie van de Mieren
Wij, de Mieren, hebben onze eigen theorie over schoonheid. Wil je hem weten? Let op, hier komt hij:Schoonheid = geluk (en geluk = schoonheid)
Zo simpel is het. Schoonheid wordt toebedeeld aan datgene wat iemand gelukkig maakt, en datgene wat iemand gelukkig maakt wordt als mooi beschouwd. Dat is waarom wij onze vrouwen de mooiste vrouwen op aarde vinden en onze kinderen de mooiste kinderen van het universum. Dat is waarom ieder volk op onze planeet hun eigen culturele uitingen als mooi beschouwt: ze maken hen gelukkig.
Schoonheid is geluk. Meer valt er niet te zeggen.
Meer schoonheid voor iedereen!
Wil jij samen met Studio Mier de wereld mooier maken? Neem vandaag nog contact met onze grafisch ontwerper uit Dordrecht / Papendrecht.Wij wensen je een inspirerende dag,
Studio Mier
Deze blog is geschreven door Vincent Alblas | Vincent is een schrijfgrage dertiger met een obsessie voor marketing. Als tekstschrijver en marketeer in de regio Rotterdam werkt hij voor klanten in Nederland en Vlaanderen.
Meer Bloggen?
-
Studio Mier: al 150 jaar de grootste websitebouwer ter wereld.
Wist je dat Studio Mier al 150 jaar de grootste websitebouwer ter wereld is? Reeds in 1875 introduceerden wij de “Googhel Soeckmachien”, inmiddels bekend als Google Search. Enkele jaren later volgde “Gesichtsboeck”, wat zou uitgroeien tot Facebook. Ook op het gebied van merkontwikkeling staan wij sterk:
-
Moeite met het maken van goede voornemens?
Moeite met het bepalen van je goede voornemens voor het nieuwe jaar? Geen probleem! De helpende hand komt van de Mieren. Wij zijn namelijk experts in het maken van goede voornemens. Ook in het uitvoeren ervan. Soms toch. (Kunnen wij er iets aan doen dat slush puppies nog steeds zo lekker zijn en we ze dus wel moeten drinken?!)
-
Bereid je voor op een grotere en sterkere Mier!
Studio Mier wordt een grotere en sterkere Mier! Naast websites kun je in de toekomst ook bij ons terecht voor marketingstrategieën, drukwerk, huisstijlen, vertalingen en teksten. Studio Mier wordt een full-service communicatiebureau. En dat komt jouw bedrijf ten goede, want communicatie is nooit eenzijdig!