Full-service communicatiebureau
  • Spiegeltje, spiegeltje aan de wand…

    Schoonheid. Wie bepaalt wat mooi is en wat niet? Wat wij mooi vinden kun jij lelijk vinden. Bestaat er een universeel besef van ‘schoonheid’? In de westerse wereld vinden we immers een zongebruinde huid heel mooi, terwijl in de Japanse cultuur extreme witheid van de huid als ideaal wordt gezien. Dus wat is schoonheid nu eigenlijk? De Mieren gaan op onderzoek.

    Prachtige littekens
    Wanneer je op internet zoekt vind je duizenden theorieën over schoonheid. Vele verwijzen naar menselijke schoonheid en kunst. Plato zei dat schoonheid universeel is. Maar als dit zo is, waarom hebben dan niet alle culturen op aarde een gelijk schoonheidsideaal? De vrouwen van de Karo-stam in Ethiopië beschouwen het hebben van zelf aangebrachte littekens op de buik als het perfecte middel om mannen aan te trekken. Vrouwen van de Karen-stam in Myanmar rekken hun nekken uit tot onnatuurlijke lengte om bij mannen in de smaak te vallen.

    Wat weet Plato nu van schoonheid?
    Plato kletste uit zijn nek zal je inmiddels denken. Schoonheid universeel? Onzin! Of toch niet? In de architectuur en kunst zien we namelijk wél dat bij veel culturen zaken als symmetrie en een juiste inpassing in de omgeving als mooi worden beschouwd. Dat is waarom wij westerlingen enorm kunnen genieten van een prachtige Japanse shinto-tempel die omringd is door kersenbloesem. En dat is waarom Japanners met plezier kijken naar de historische molens van Kinderdijk en het koninklijk paleis in Amsterdam.

    Schone kunsten
    Je zou denken dat ook kunst een universele standaard kent. Wij kunnen tenslotte de schoonheid van een Boeddha-beeld waarderen en een Aziaat de schoonheid van een Rembrandt. Maar we moeten verder kijken. Want niet iedereen kan de schoonheid zien in de rechthoekige gekleurde vakken van Rietveld of de impressionistische vormen van Van Gogh. We zouden bijna denken dat het een kwestie van tijd is: hoe langer culturen de tijd hebben gehad om te wennen aan uitingen van schoonheid, des te meer deze uitingen als universeel mooi worden beschouwd.

    De theorie van de Mieren
    Wij, de Mieren, hebben onze eigen theorie over schoonheid. Wil je hem weten? Let op, hier komt hij:

    Schoonheid = geluk (en geluk = schoonheid)

    Zo simpel is het. Schoonheid wordt toebedeeld aan datgene wat iemand gelukkig maakt, en datgene wat iemand gelukkig maakt wordt als mooi beschouwd. Dat is waarom wij onze vrouwen de mooiste vrouwen op aarde vinden en onze kinderen de mooiste kinderen van het universum. Dat is waarom ieder volk op onze planeet hun eigen culturele uitingen als mooi beschouwt: ze maken hen gelukkig.

    Schoonheid is geluk. Meer valt er niet te zeggen.

    Meer schoonheid voor iedereen!
    Wil jij samen met Studio Mier de wereld mooier maken? Neem vandaag nog contact met onze grafisch ontwerper uit Dordrecht / Papendrecht.

    Wij wensen je een inspirerende dag,
    Studio Mier

     

     


    Deze blog is geschreven door Vincent Alblas | Vincent is een schrijfgrage dertiger met een obsessie voor marketing. Als tekstschrijver en marketeer in de regio Rotterdam werkt hij voor klanten in Nederland en Vlaanderen.

Meer Bloggen?

  • Hoe communiceert men in de hel?

    Om u beter van dienst te zijn vragen wij u te kiezen uit het volgende menu, zegt een doodse robotstem. Eén van onze Mieren is verhuisd en probeert nu bij een groot telecombedrijf een internetaansluiting te regelen. Na het kiezen van een optie uit het eindeloos lange menu, staat onze Mier een half uur lang in de wacht. Hoe communiceert men in de hel? Onze Mier ontdekt het. Hij doet verslag.

    Meer ›

  • Over taalpurisme en taalterrorisme

    Taal verandert, net als wij. ‘Hij loech dat ie biek,’ kon je vroeger zeggen en niemand keek je raar aan. Wat het betekent? ‘Hij loog dat hij bakte.’ Taal is oneindig boeiend, dat vinden de Mieren. We kijken deze week naar eigenaardigheden uit de Nederlandse taal. Waarom zeggen we bijvoorbeeld lammeren en niet lammen? We zeggen immers toch ook boeken en niet boekeren?

    Meer ›

  • Waarde toevoegen gebeurt niet 'per ongeluk'

    Waarde toevoegen gebeurt niet ‘per ongeluk’

    Waarde toevoegen aan je product is een bewuste keuze. Dit willen wij van Studio Mier op het hart drukken bij alle ondernemers die ons benaderen. Waarde toevoegen is niet iets wat ‘per ongeluk’ gebeurt. Het gebeurde niet ‘zomaar’ dat Starbucks zijn koppen koffie voor dubbel tarief kon verkopen.

    Meer ›