-
De feestdagen: wat moeten we ermee?
Wat vind jij van de naderende feestdagen? De chocoladeletters liggen alweer in de winkel. Wanneer het aankomt op zaken als Kerstmis en Sinterklaas houden onze Mieren er een dubbele mening op na. Ja, we houden van de gezelligheid en van het eten. Ja, we zien de financiële kansen die het biedt voor ons, de ondernemers.
Maar in dat laatste zit juist ook het dilemma, want in hoeverre is de viering een emotioneel gebeuren en in hoeverre is alles een illusie die opgewekt is door de commercie? En hoe kunnen wij als ondernemers inspelen op de feestdagen zonder het gevoel te krijgen fout bezig te zijn?
Emoties zijn winstgevend
Tijdens de feestdagen liggen de miljarden euro’s bijna letterlijk voor het oprapen. Er zijn in grote lijnen twee manieren waarop je rond de feestdagen extra omzet kunt genereren: door acties die inspelen op productprijzen (bijvoorbeeld het geven van kortingen), en door het inspelen op de emoties van de consument. Het is deze laatste methode die steeds populairder wordt omdat het vaak grotere winst oplevert dan het strooien met aanbiedingen.Prijsmatige acties zijn passé
Wanneer je inspeelt op het gevoel van saamhorigheid, liefde, gezelligheid en blijdschap wek je meer sympathie op bij de klant dan wanneer je prijsmatige acties houdt. Kijk bijvoorbeeld naar dit filmpje van vorige kerst van de Duitse supermarkt EDEKA.Zeg nu zelf: dankzij zo’n reclame ga je toch meer van een bedrijf houden dan wanneer ze een schreeuwerige kortingsactie hadden gedaan?
Volg de groten op aarde
Het inspelen op emoties wordt weliswaar steeds populairder, maar het is niets nieuws. Denk bijvoorbeeld aan de bekende Coca-Cola-reclame met de grote rode vrachtwagen die al jaren rond kerst op tv is. Dergelijke reclames planten zaadjes van sympathie in de hoofden van de consument, en deze zaadjes ontkiemen zich gedurende een heel lange periode tot een liefde voor het product. En dat terwijl het effect van een prijsmatige actie (NU TWEE FLESSEN COCA-COLA VOOR 3 EURO!) al na een paar dagen zou zijn uitgewerkt.Behoud je zelfrespect
Goed, er is dus veel geld te verdienen rond de feestdagen. Maar hoe kunnen we het richting onszelf verantwoorden dat wij als ondernemers de emoties van de consument gebruiken om veel geld te verdienen? Behouden we op deze manier nog wel ons zelfrespect? Het antwoord is eenvoudig. Wij denken dat je het kunt verantwoorden zolang je maar dicht bij je eigen normen en waarden blijft.Engeltje of duiveltje?
Net als iedere persoon heeft ieder bedrijf geschreven of ongeschreven normen en waarden: wat beschouw je als goed gedrag en wat als slecht gedrag? Hou als regel voor je reclame-uitingen aan, dat je altijd handelt binnen je eigen kader van goed gedrag. Zolang je dat doet, zal er altijd een engeltje op je schouder zitten rond de feestdagen.Haal er het maximale uit
Wil jouw onderneming ook het maximale uit de feestdagen halen? Enkele tips:- Kleed je winkel en website feestelijk aan – breng de klanten in juiste stemming;
- Hou je medewerkers vrolijk – laat ook hen profiteren van de feestdagen;
- Verstuur een mailing – met wereldwijd 2,6 miljard e-mailgebruikers blijft e-mailmarketing een zeer effectief middel;
- Wees een gastheer of gastvrouw – nodig klanten uit voor speciale evenementen in je winkel;
- Evalueer vorige feestdagen – kijk wat in vorige jaren goed en minder goed verkocht en speel daarop in.
Welke acties ga jij doen?
Laat het ons weten: welke bedrijfsmatige acties doe jij rond de feestdagen? Heb je er misschien hulp bij nodig van onze Mieren? Neem in november of december één van onze diensten af en we spellen je voornaam in chocoladeletters.Wij wensen je een inspirerende dag,
Studio Mier
Deze blog is geschreven door Vincent Alblas | Vincent is een schrijfgrage dertig-plusser met een obsessie voor marketing. Als tekstschrijver en marketeer in de regio Rotterdam werkt hij voor klanten in Nederland en Vlaanderen.
Meer Bloggen?
-
Een liefdevolle boodschap van onze Mieren
Waar denk jij aan bij het woord ‘liefde’? Denk je aan je Mechelse herder of aan je pasgeboren dochter? Denk je aan je liefde voor voetbal of aan een mooie vrouw uit Antwerpen? Liefde kan zich uiten naar een persoon, een dier of een abstract begrip. Maar heb je er al eens aan gedacht dat liefde zich ook kan uiten richting jouw product?
-
Waarde toevoegen gebeurt niet ‘per ongeluk’
Waarde toevoegen aan je product is een bewuste keuze. Dit willen wij van Studio Mier op het hart drukken bij alle ondernemers die ons benaderen. Waarde toevoegen is niet iets wat ‘per ongeluk’ gebeurt. Het gebeurde niet ‘zomaar’ dat Starbucks zijn koppen koffie voor dubbel tarief kon verkopen.
-
Wil je groeien? Overtuig je klanten!
Ben jij een ondernemer die stug blijft vasthouden aan het idee dat ‘als het product goed genoeg is, de mensen vanzelf wel komen’? Of ben jij een realist die inziet dat in deze wereldeconomie alleen de allersterkste bedrijven groot worden? Want dit laatste is absoluut waar: alleen wanneer je je uiterste best doet bereik je de top. Wil jij ook groter groeien?