Full-service communicatiebureau
  • Facebook is dood: de opkomst en ondergang van social media

    Facebook is dood. Wat ooit een levendige online gemeenschap was waarop persoonlijke boodschappen werden uitgewisseld, is nu een levenloze chaos van gerecyclede 9GAG-filmpjes en ongrappige memes geworden. Het plaatsen van een persoonlijk bericht op het profiel van een vriend voelt tegenwoordig raar.

    Zodra het voor de gebruiker opdringerig en achterhaald voelt om een medium voor zijn oorspronkelijke doel te gebruiken, weet je dat het einde van dat medium nabij is. Het is niet de eerste keer dat social media in een afgrond storten. Herinner jij je Hyves en MySpace nog?

    De geboorte van social media
    Hoe begint de populariteit van social media? Wij, de Mieren, hebben over de jaren vastgesteld dat de populariteit van social media in de beginfase altijd te danken is aan een jonge doelgroep. De doelgroep van 16 tot 24 jaar bepaalt of een social media aandacht verdient.

    Vanuit die groep waaiert het medium uit naar andere leeftijdgroepen: de elf- tot vijftienjarigen stappen aan boord en ook de 25- tot 35-jarigen erkennen het medium.

    Money, money, money!
    Zodra een social medium in de schijnbaar eindeloze lift naar de top zit, stappen ook adverteerders aan boord. Dit uiteraard tot veel genoegen van de eigenaar van het social medium, want laten we eerlijk zijn over de intenties van de eigenaar: hij wil geld verdienen – heel veel geld. En dat lukt: Facebook genereerde in het tweede kwartaal van 2017 zo’n 9 miljard Amerikaanse dollars aan advertentie-inkomsten.

    Maar tegen welke prijs? Facebook wordt als steeds onpersoonlijker ervaren. Commerciële uitbuiting zorgt bij de social media voor een grote clash die onherstelbare schade veroorzaakt.

    Wij zijn het betaalmiddel
    Wij, de gebruikers van het medium, vinden het vaak o zo sympathiek dat we er gratis gebruik van mogen maken. Wat lief dat Facebook nog steeds gratis is! Wat fijn dat we niet moeten betalen voor YouTube! Maar onthoud één ding: wanneer je niet hoeft te betalen voor een product, kun je ervan uitgaan dat je zélf het product bent.

    Niet jij bent de klant, maar de adverteerders zijn de klanten! Wanneer het aankomt op social media, ben jij het product en al jouw waardevolle gegevens (demografie, koopgedrag) zijn de valuta.

    Het grote bedrog
    Het bovenstaande is dan ook de reden dat commerciële uitbuiting zo onverenigbaar lijkt te zijn met social media: omdat wij, de gebruikers, de illusie willen hebben dat het social medium van ons houdt – dat het er is voor ons welzijn. Zodra de ware intentie van het medium (veel geld verdienen!) te veel doorsijpelt, voelen we ons bedrogen en haken we af.

    Vanaf de top kun je alleen nog naar beneden
    Op zijn hoogtepunt in 2010 had Hyves tien miljoen gebruikers. Ondanks het beeld dat heerste dat Hyves vooral door jongeren werd gebruikt, was de gemiddelde leeftijd op dat moment al rond de dertig jaar. Waarom ging het bergafwaarts? De oorspronkelijke (en grootste groep) gebruikers van 16 tot 24 jaar haakte af omdat het niet meer ‘hun’ site was en omdat de commercie er te dik op lag. Bovendien kwamen er nieuwere, hippere media om te ontdekken, met een internationale insteek bovendien, zoals Facebook. Dus stapte de oergroep over naar Facebook, alwaar het hele proces opnieuw begon.

    Onze moeders (en hun aankondiging van het einde)
    In 2013 werd Hyves opgeheven. Hoe lang zal Facebook nog bestaan? Wij vermoeden dat binnen drie jaar Facebook als populair sociaal medium zal ophouden te bestaan. Bij social media weet je dat je ondergang nabij is wanneer ook je moeder van zestig en je nichtje van acht een account aanmaken. (Niets ten nadele van onze moeders en nichtjes uiteraard; we houden heel veel van jullie.)

    Zijn er nog wel relevante social media?
    Natuurlijk wel. Instagram, Twitter, LinkedIn, Tumblr en YouTube genieten nog steeds grote populariteit. Zelfs Facebook heeft voorlopig nog enigszins bestaansrecht. Dat is niet te ontkennen; zelf hebben we ook nog steeds een profiel. Social media blijven voor jou en je bedrijf nog steeds een uitstekend platform om bijvoorbeeld nieuwe blogposts aan te kondigen.

    En dit is belangrijk! In een onderzoek van Social Media Examiner onder drieduizend marketeers zegt meer dan de helft van de ondervraagde marketeers dat de tekstuele inhoud van sociale media belangrijker is dan de visuele inhoud. Als bedrijf houdt dit in dat je meer blogs moet schrijven om de social mediagebruikers aan te spreken. Wat natuurlijk ook mogelijk is: je laat de blogs schrijven.

    De toekomst ligt aan de horizon
    Met social media is het leuke, dat er altijd nieuwe bijkomen. Wie weet wat volgend jaar hip en happening is? De toekomst ligt aan het einde van een lange kronkelweg die we gezamenlijk volgen. Wat zullen we onderweg tegenkomen? Wij houden je op de hoogte!

    Wij wensen je een inspirerende dag,
    Studio Mier

     

     


    Deze blog is geschreven door Vincent Alblas | Vincent is een schrijfgrage dertig-plusser met een obsessie voor marketing. Als tekstschrijver en marketeer in de regio Rotterdam werkt hij voor klanten in Nederland en Vlaanderen.

Meer Bloggen?

  • Wil je groeien? Overtuig je klanten!

    Ben jij een ondernemer die stug blijft vasthouden aan het idee dat ‘als het product goed genoeg is, de mensen vanzelf wel komen’? Of ben jij een realist die inziet dat in deze wereldeconomie alleen de allersterkste bedrijven groot worden? Want dit laatste is absoluut waar: alleen wanneer je je uiterste best doet bereik je de top. Wil jij ook groter groeien?

    Meer ›

  • Bereid je voor op een grotere en sterkere Mier!

    Bereid je voor op een grotere en sterkere Mier!

    Studio Mier wordt een grotere en sterkere Mier! Naast websites kun je in de toekomst ook bij ons terecht voor marketingstrategieën, drukwerk, huisstijlen, vertalingen en teksten. Studio Mier wordt een full-service communicatiebureau. En dat komt jouw bedrijf ten goede, want communicatie is nooit eenzijdig!

    Meer ›

  • Over taalpurisme en taalterrorisme

    Taal verandert, net als wij. ‘Hij loech dat ie biek,’ kon je vroeger zeggen en niemand keek je raar aan. Wat het betekent? ‘Hij loog dat hij bakte.’ Taal is oneindig boeiend, dat vinden de Mieren. We kijken deze week naar eigenaardigheden uit de Nederlandse taal. Waarom zeggen we bijvoorbeeld lammeren en niet lammen? We zeggen immers toch ook boeken en niet boekeren?

    Meer ›