-
Facebook is dood: de opkomst en ondergang van social media
Facebook is dood. Wat ooit een levendige online gemeenschap was waarop persoonlijke boodschappen werden uitgewisseld, is nu een levenloze chaos van gerecyclede 9GAG-filmpjes en ongrappige memes geworden. Het plaatsen van een persoonlijk bericht op het profiel van een vriend voelt tegenwoordig raar.
Zodra het voor de gebruiker opdringerig en achterhaald voelt om een medium voor zijn oorspronkelijke doel te gebruiken, weet je dat het einde van dat medium nabij is. Het is niet de eerste keer dat social media in een afgrond storten. Herinner jij je Hyves en MySpace nog?
De geboorte van social media
Hoe begint de populariteit van social media? Wij, de Mieren, hebben over de jaren vastgesteld dat de populariteit van social media in de beginfase altijd te danken is aan een jonge doelgroep. De doelgroep van 16 tot 24 jaar bepaalt of een social media aandacht verdient.Vanuit die groep waaiert het medium uit naar andere leeftijdgroepen: de elf- tot vijftienjarigen stappen aan boord en ook de 25- tot 35-jarigen erkennen het medium.
Money, money, money!
Zodra een social medium in de schijnbaar eindeloze lift naar de top zit, stappen ook adverteerders aan boord. Dit uiteraard tot veel genoegen van de eigenaar van het social medium, want laten we eerlijk zijn over de intenties van de eigenaar: hij wil geld verdienen – heel veel geld. En dat lukt: Facebook genereerde in het tweede kwartaal van 2017 zo’n 9 miljard Amerikaanse dollars aan advertentie-inkomsten.Maar tegen welke prijs? Facebook wordt als steeds onpersoonlijker ervaren. Commerciële uitbuiting zorgt bij de social media voor een grote clash die onherstelbare schade veroorzaakt.
Wij zijn het betaalmiddel
Wij, de gebruikers van het medium, vinden het vaak o zo sympathiek dat we er gratis gebruik van mogen maken. Wat lief dat Facebook nog steeds gratis is! Wat fijn dat we niet moeten betalen voor YouTube! Maar onthoud één ding: wanneer je niet hoeft te betalen voor een product, kun je ervan uitgaan dat je zélf het product bent.Niet jij bent de klant, maar de adverteerders zijn de klanten! Wanneer het aankomt op social media, ben jij het product en al jouw waardevolle gegevens (demografie, koopgedrag) zijn de valuta.
Het grote bedrog
Het bovenstaande is dan ook de reden dat commerciële uitbuiting zo onverenigbaar lijkt te zijn met social media: omdat wij, de gebruikers, de illusie willen hebben dat het social medium van ons houdt – dat het er is voor ons welzijn. Zodra de ware intentie van het medium (veel geld verdienen!) te veel doorsijpelt, voelen we ons bedrogen en haken we af.Vanaf de top kun je alleen nog naar beneden
Op zijn hoogtepunt in 2010 had Hyves tien miljoen gebruikers. Ondanks het beeld dat heerste dat Hyves vooral door jongeren werd gebruikt, was de gemiddelde leeftijd op dat moment al rond de dertig jaar. Waarom ging het bergafwaarts? De oorspronkelijke (en grootste groep) gebruikers van 16 tot 24 jaar haakte af omdat het niet meer ‘hun’ site was en omdat de commercie er te dik op lag. Bovendien kwamen er nieuwere, hippere media om te ontdekken, met een internationale insteek bovendien, zoals Facebook. Dus stapte de oergroep over naar Facebook, alwaar het hele proces opnieuw begon.Onze moeders (en hun aankondiging van het einde)
In 2013 werd Hyves opgeheven. Hoe lang zal Facebook nog bestaan? Wij vermoeden dat binnen drie jaar Facebook als populair sociaal medium zal ophouden te bestaan. Bij social media weet je dat je ondergang nabij is wanneer ook je moeder van zestig en je nichtje van acht een account aanmaken. (Niets ten nadele van onze moeders en nichtjes uiteraard; we houden heel veel van jullie.)Zijn er nog wel relevante social media?
Natuurlijk wel. Instagram, Twitter, LinkedIn, Tumblr en YouTube genieten nog steeds grote populariteit. Zelfs Facebook heeft voorlopig nog enigszins bestaansrecht. Dat is niet te ontkennen; zelf hebben we ook nog steeds een profiel. Social media blijven voor jou en je bedrijf nog steeds een uitstekend platform om bijvoorbeeld nieuwe blogposts aan te kondigen.En dit is belangrijk! In een onderzoek van Social Media Examiner onder drieduizend marketeers zegt meer dan de helft van de ondervraagde marketeers dat de tekstuele inhoud van sociale media belangrijker is dan de visuele inhoud. Als bedrijf houdt dit in dat je meer blogs moet schrijven om de social mediagebruikers aan te spreken. Wat natuurlijk ook mogelijk is: je laat de blogs schrijven.
De toekomst ligt aan de horizon
Met social media is het leuke, dat er altijd nieuwe bijkomen. Wie weet wat volgend jaar hip en happening is? De toekomst ligt aan het einde van een lange kronkelweg die we gezamenlijk volgen. Wat zullen we onderweg tegenkomen? Wij houden je op de hoogte!Wij wensen je een inspirerende dag,
Studio Mier
Deze blog is geschreven door Vincent Alblas | Vincent is een schrijfgrage dertig-plusser met een obsessie voor marketing. Als tekstschrijver en marketeer in de regio Rotterdam werkt hij voor klanten in Nederland en Vlaanderen.
Meer Bloggen?
-
De feestdagen: wat moeten we ermee?
Wat vind jij van de naderende feestdagen? De chocoladeletters liggen alweer in de winkel. Wanneer het aankomt op zaken als Kerstmis en Sinterklaas houden onze Mieren er een dubbele mening op na. Ja, we houden van de gezelligheid en van het eten. Ja, we zien de financiële kansen die het biedt voor ons, de ondernemers.
-
Je verdient het om meer te verdienen
We werken hard, we willen geld. Iedereen wil bergen geld, aangeleverd in volle kruiwagens. Wij persoonlijk hoeven er niet in te verdrinken, maar pootjebaden zou fijn zijn. De vraag is: maakt geld gelukkig? Sommigen zeggen ja, anderen nee. Desondanks blijf jij, de ondernemer, proberen het maximale uit je business te halen.
-
Moeite met het maken van goede voornemens?
Moeite met het bepalen van je goede voornemens voor het nieuwe jaar? Geen probleem! De helpende hand komt van de Mieren. Wij zijn namelijk experts in het maken van goede voornemens. Ook in het uitvoeren ervan. Soms toch. (Kunnen wij er iets aan doen dat slush puppies nog steeds zo lekker zijn en we ze dus wel moeten drinken?!)