-
Geen mobieltjes, Google wordt streng: dit is 2020
Ben jij ook iemand die wil weten hoe de toekomst er uitziet? Onze Mieren zijn altijd nieuwsgierig. Communiceren we over vijftig jaar telepathisch dankzij elektronische chips in onze hoofden? Zo ver in de toekomst kijken we niet, maar wat 2020 ons gaat bieden kunnen we wel verklappen. Kijk met ons mee!
Dit zijn vijf ontwikkelingen in de communicatie waar je als ondernemer rekening mee moet houden:Zeg tot ziens tegen mobieltjes • Traditionele mobiele telefoons zullen verdwijnen. Smartphones worden immers steeds goedkoper. Met een smartphone kun je bovendien niet alleen bellen, maar ook bijvoorbeeld internetten en Skypen. Websites zullen daarom responsive moeten zijn. Dat betekent dat de website zich aanpast aan het formaat van een smartphone. Traditionele websites worden onleesbaar op smartphones. Is al jouw website al responsive?
Google wordt strenger dan ooit • Vroeger was het relatief makkelijk om je website hoog in de zoekmachines naar voren te laten komen. Je moest maar een paar zoektermen in je website verwerken en Google pikte jouw site op. In de toekomst wordt het moeilijker. Google let steeds meer op zogenaamde relevante inhoud. Relevante inhoud is bijvoorbeeld een blog met een actueel verhaal. Google gaat websites voortrekken die wekelijks (of vaker) iets boeiends delen. Heb jij een website die niet regelmatig wordt geüpdate? Dan zit je in de gevarenzone. Verlies je vindbaarheid niet.
De consument wil betekenisvolle producten • De tijd dat je de markt kon veroveren met een ondoordacht product is voorbij. Consumenten willen producten consumeren waar een verhaal aan vast zit. Dat zal in de toekomst steeds meer zo zijn. Jouw verhaal moet aansluiten bij de normen en waarden van de moderne mens. Dat geldt wanneer je fruitsapjes verkoopt, maar ook wanneer je een transportbedrijf hebt of houten vloeren legt. Kijk kritisch naar je eigen onderneming: breng ik een verhaal naar buiten dat mijn doelgroep waardeert of zijn er verbeterpunten?
De klant accepteert geen dichte deuren • Vroeger kon je een bordje op de deur van je winkel hangen en communiceren: WIJ ZIJN GESLOTEN. In de toekomst moet je als ondernemer dag en nacht open zijn. Moeilijk of onmogelijk? Niet als het aan je concurrent ligt, want hij heeft waarschijnlijk al een webshop. In de 24-uurs-economie die de toekomst gaat zijn moeten ook jouw digitale deuren dag en nacht open staan.
Printmedia moeten aansluiten bij digimedia • Geprinte media zoals brochures, posters en billboards zijn door enkele analisten al afgeschreven. De opkomst van digitale media is tenslotte niet te houden. Toch hebben geprinte media nog wel degelijk toegevoegde waarde. Je zal in de toekomst echter zien dat ze moeten verwijzen naar je digitale media, zoals je website of webshop. Middels bijvoorbeeld een QR-code kun je mensen snel van een krantenadvertentie naar je website leiden. Hoe goed zijn jouw printmedia met je digimedia geïntegreerd?
Voel je dat je hulp kunt gebruiken bij bovenstaande punten? Dat is niet vreemd, want de communicatiewereld is omvangrijk en verandert snel. Vraag onze Mieren om hulp. Wij laten jou (ook in de toekomst) niet alleen staan!
Met inspirerende groet,
Studio Mier
Deze blog is geschreven door Vincent Alblas | Vincent is een schrijfgrage dertig-plusser met een obsessie voor marketing. Als tekstschrijver en marketeer in de regio Rotterdam werkt hij voor klanten in Nederland en Vlaanderen.
Meer Bloggen?
-
Wil je groeien? Overtuig je klanten!
Ben jij een ondernemer die stug blijft vasthouden aan het idee dat ‘als het product goed genoeg is, de mensen vanzelf wel komen’? Of ben jij een realist die inziet dat in deze wereldeconomie alleen de allersterkste bedrijven groot worden? Want dit laatste is absoluut waar: alleen wanneer je je uiterste best doet bereik je de top. Wil jij ook groter groeien?
-
Over taalpurisme en taalterrorisme
Taal verandert, net als wij. ‘Hij loech dat ie biek,’ kon je vroeger zeggen en niemand keek je raar aan. Wat het betekent? ‘Hij loog dat hij bakte.’ Taal is oneindig boeiend, dat vinden de Mieren. We kijken deze week naar eigenaardigheden uit de Nederlandse taal. Waarom zeggen we bijvoorbeeld lammeren en niet lammen? We zeggen immers toch ook boeken en niet boekeren?
-
Waarom regen goed is voor jouw omzet
Het is voor ons ondernemers makkelijk om te denken dat we ieder aspect van het klantgedrag kunnen beïnvloeden. Toch zijn er zaken waar we geen invloed op hebben. Het weer bijvoorbeeld. Allemaal horen we de wind momenteel suizen, regelmatig slaat de regen tegen het raam. Veel bedrijven bemerken dat hun klanten thuis blijven bij slecht weer.