-
Geen mobieltjes, Google wordt streng: dit is 2020
Ben jij ook iemand die wil weten hoe de toekomst er uitziet? Onze Mieren zijn altijd nieuwsgierig. Communiceren we over vijftig jaar telepathisch dankzij elektronische chips in onze hoofden? Zo ver in de toekomst kijken we niet, maar wat 2020 ons gaat bieden kunnen we wel verklappen. Kijk met ons mee!
Dit zijn vijf ontwikkelingen in de communicatie waar je als ondernemer rekening mee moet houden:Zeg tot ziens tegen mobieltjes • Traditionele mobiele telefoons zullen verdwijnen. Smartphones worden immers steeds goedkoper. Met een smartphone kun je bovendien niet alleen bellen, maar ook bijvoorbeeld internetten en Skypen. Websites zullen daarom responsive moeten zijn. Dat betekent dat de website zich aanpast aan het formaat van een smartphone. Traditionele websites worden onleesbaar op smartphones. Is al jouw website al responsive?
Google wordt strenger dan ooit • Vroeger was het relatief makkelijk om je website hoog in de zoekmachines naar voren te laten komen. Je moest maar een paar zoektermen in je website verwerken en Google pikte jouw site op. In de toekomst wordt het moeilijker. Google let steeds meer op zogenaamde relevante inhoud. Relevante inhoud is bijvoorbeeld een blog met een actueel verhaal. Google gaat websites voortrekken die wekelijks (of vaker) iets boeiends delen. Heb jij een website die niet regelmatig wordt geüpdate? Dan zit je in de gevarenzone. Verlies je vindbaarheid niet.
De consument wil betekenisvolle producten • De tijd dat je de markt kon veroveren met een ondoordacht product is voorbij. Consumenten willen producten consumeren waar een verhaal aan vast zit. Dat zal in de toekomst steeds meer zo zijn. Jouw verhaal moet aansluiten bij de normen en waarden van de moderne mens. Dat geldt wanneer je fruitsapjes verkoopt, maar ook wanneer je een transportbedrijf hebt of houten vloeren legt. Kijk kritisch naar je eigen onderneming: breng ik een verhaal naar buiten dat mijn doelgroep waardeert of zijn er verbeterpunten?
De klant accepteert geen dichte deuren • Vroeger kon je een bordje op de deur van je winkel hangen en communiceren: WIJ ZIJN GESLOTEN. In de toekomst moet je als ondernemer dag en nacht open zijn. Moeilijk of onmogelijk? Niet als het aan je concurrent ligt, want hij heeft waarschijnlijk al een webshop. In de 24-uurs-economie die de toekomst gaat zijn moeten ook jouw digitale deuren dag en nacht open staan.
Printmedia moeten aansluiten bij digimedia • Geprinte media zoals brochures, posters en billboards zijn door enkele analisten al afgeschreven. De opkomst van digitale media is tenslotte niet te houden. Toch hebben geprinte media nog wel degelijk toegevoegde waarde. Je zal in de toekomst echter zien dat ze moeten verwijzen naar je digitale media, zoals je website of webshop. Middels bijvoorbeeld een QR-code kun je mensen snel van een krantenadvertentie naar je website leiden. Hoe goed zijn jouw printmedia met je digimedia geïntegreerd?
Voel je dat je hulp kunt gebruiken bij bovenstaande punten? Dat is niet vreemd, want de communicatiewereld is omvangrijk en verandert snel. Vraag onze Mieren om hulp. Wij laten jou (ook in de toekomst) niet alleen staan!
Met inspirerende groet,
Studio Mier
Deze blog is geschreven door Vincent Alblas | Vincent is een schrijfgrage dertig-plusser met een obsessie voor marketing. Als tekstschrijver en marketeer in de regio Rotterdam werkt hij voor klanten in Nederland en Vlaanderen.
Meer Bloggen?
-
Moeite met het maken van goede voornemens?
Moeite met het bepalen van je goede voornemens voor het nieuwe jaar? Geen probleem! De helpende hand komt van de Mieren. Wij zijn namelijk experts in het maken van goede voornemens. Ook in het uitvoeren ervan. Soms toch. (Kunnen wij er iets aan doen dat slush puppies nog steeds zo lekker zijn en we ze dus wel moeten drinken?!)
-
Wanneer moet ik mijn website vernieuwen?
Omdat je website vaak het eerste is dat een klant van jouw bedrijf ziet, is het ontzettend belangrijk dat je website er prachtig uitziet en optimaal werkt. De beginjaren van het internet zijn voorbij, dus er is geen plaats meer voor amateurisme. Is jouw website helemaal van deze tijd? Doe de test!
-
10+ tips voor productbeschrijvingen die overtuigen
Je bent een ondernemer, dus je wilt verkopen. Beeld je in dat jouw omzet verhoogd kan worden door de manier waarop jij je producten beschrijft. Omdat het in de marketingwereld algemene kennis is dat mensen door bepaalde woorden aangespoord worden om te kopen, is het voor jou slechts een kwestie van weten wat deze woorden zijn.