Full-service communicatiebureau
  • 10+ tips voor productbeschrijvingen die overtuigen

    Je bent een ondernemer, dus je wilt verkopen. Beeld je in dat jouw omzet verhoogd kan worden door de manier waarop jij je producten beschrijft. Omdat het in de marketingwereld algemene kennis is dat mensen door bepaalde woorden aangespoord worden om te kopen, is het voor jou slechts een kwestie van weten wat deze woorden zijn.

    Studio Mier deelt deze kennis met jou, van aloude wijsheden tot de nieuwste inzichten. Gratis en voor niets.

    1. Gebruik herhaling om je beweringen geloofwaardig te maken
    Bepaal de grootste benefit (of verkoopargument) voor je product en laat het 3 tot 5 keer voorkomen in je tekst. Verkoop je modieuze regenjassen, dan is je benefit dat je vanaf nu hip kunt zijn en toch droog kunt blijven.

    2. Gebruik Maslow om de reden van aankoop te ontdekken
    Bepaal middels de Piramide van Maslow de reden waarom een klant jouw product zou kopen. Je verkoopt juwelen? Reden: het krijgen van erkenning en waardering. Gebruik vervolgens woorden die aansluiten op de aankoopreden en bereid je voor op aanverwante vragen die de klant kan stellen.

    3. Leg een basis voor benefit-georiënteerde teksten
    Schrijf de producteigenschap op (bijvoorbeeld hippe damesregenjas), noteer daarachter de benefit (waterdichte Teflonlaag laat geen regen door), en plaats daarnaast de reden waarom de benefit het leven beter maakt van de klant (dames kunnen vanaf nu op modieuze wijze de regen trotseren).

    4. Gebruik internetfora om de klant te leren kennen
    Voor iedere hobby, doelgroep en productsoort bestaat er wel een internetforum. Verkoop je motorfietsen? Lees op internetfora wat de motorsporter bezig houdt. Wat koopt men, waarom, en waarom niet? Maak een account aan en gooi vragen in de groep.

    5. Gebruik gevoelswoorden om het onderbewustzijn aan te spreken
    Ons onderbewustzijn registreert gevoelswoorden: horen, zien, ruiken, voelen, proeven. Wanneer men een dergelijk woord ziet, wordt het gevoelsdeel van de hersenen geactiveerd. Verkoop je slippers, dan zijn gevoelswoorden als buigzaam, glad, ribbelig en licht relevant. Kijk in online beoordelingen over slippers welke gevoelswoorden de klant gebruikt. Gebruik deze woorden in je productbeschrijving.

    6. Gebruik schaarste om verkoop aan te wakkeren
    Het gevoel van schaarste triggert mensen om te kopen. Niet voor niets zie je in webwinkels vaak de melding: nog slechts 1 beschikbaar, zelfs al zijn er nog 1000 op voorraad.

    7. Maak van je klant een herhalingsbezoeker
    De woorden ‘Zou u in de toekomst overwegen om nog eens bij ons te kopen?’ volstaan. Antwoordt de klant positief, stuur hem of haar dan een coupon of kortingscode. Tien euro korting bij de volgende aankoop van honderd euro, wie wil dat nu niet?

    8. Verberg je gebreken niet
    De klant is niet gek. Verberg je gebreken niet. Dat wil zeggen: tot in zekere mate. Het toevoegen van een kleine dosis negativiteit in je productbeschrijving kan een product juist aantrekkelijker maken. Is de damesregenjas maar in één kleur beschikbaar. Zet het erbij: ‘Slechts in 1 kleur beschikbaar.’

    9. Versterk je toppagina’s met krachtwoorden
    Met krachtwoorden bedoelen we niet dat je moet beginnen schelden, maar dat je de volgende woorden moet toepassen op je e-commerce-site: jij, gratis, omdat, stel je voor, en nieuw. Geloof ons, het doet wonderen. Gebruik Google Analytics om te ontdekken wat je toppagina’s zijn en zet die krachtwoorden erop!

    10. Maak online advertenties sterker door te lenen van de grote jongens
    Grotere bedrijven hebben nu eenmaal de budgetten om uitgebreide onderzoeken te doen naar de beste termen voor online adverteren. Het is daarom helemaal geen slecht idee om te kijken wat de grotere ondernemingen doen. Pas je zoekwoorden aan op hun werk.

    11. Verstoor en herstel de concentratie van de lezer
    Nog een goede voor je website: onderbreek de monotonie van de pagina’s door er af en toe een ongebruikelijke kreet op te zetten en in kleinere letters uit te leggen wat je bedoelt met deze kreet. Dit doet de lezer stilstaan, waardoor hij gaat nadenken over het product. Apple gebruikt deze techniek al jaren op hun website.

    12. Gebruik de taal van de klant
    Het zegt jou waarschijnlijk helemaal niets wanneer een vriend een product aanbeveelt dat ‘hoog presteert’ en ‘innovatief’ is. Dat komt omdat normale mensen niet zo praten. Ga beoordelingspagina’s na waarop jouw type product aan bod komt en verzamel memorabele zinnen die door klanten zélf zijn geschreven.

    13. Geef de klant het gevoel dat hij ergens naartoe werkt
    Heb je je nooit afgevraagd waarom bedrijven graag stempelkaarten uitdelen? Mensen hebben graag het gevoel dat ze ergens naartoe werken. Ze willen dat gratis belegde broodje wanneer ze die tien stempels hebben en zullen dus blijven kopen tot de kaart vol is. (En daarna beginnen ze weer opnieuw.) Niet alleen op papier is deze methode effectief, maar ook voor webwinkels werkt ze uitstekend.

    14. Gebruik rijmende zinnen
    Het is echt waar: rijmende zinnen worden als geloofwaardiger beschouwd dan niet-rijmende. Rijm maakt een tekst makkelijker te herinneren en eenvoudiger te overdenken. Maar overdrijf het niet; je schrijft geen poëziebundel. Overigens, heb je al eens van een schrijvende mier gehoord?

    15. Wees superspecifiek
    Een superspecifieke beschrijving zorgt er voor dat alle mooie koppen en vlotte kreten geloofwaardig worden. Vermeld het kleinste detail om er voor te zorgen dat je grootse titels geen gebakken lucht lijken. Dankzij details begrijpt de klant dat je de waarheid vertelt.

    16. Gebruik sociale beïnvloeding om de verkopen te verhogen
    Voeg productbeoordelingen toe op je website. Dit doe je met een beoordelingswidget. E-mail klanten die jouw bestverkopende producten hebben gekocht. Bied hen een korting aan in ruil voor het schrijven van een review.

    17. Gebruik miniverhaaltjes om de klant te fascineren
    Verhalen die relateren aan de belevingswereld van je klant verhogen de kracht van je merk. Klopt je verhaal niet, dan schaadt het je merk. Korte verhalen die a-typisch zijn aan een productbeschrijving blijken soms de beste manier te zijn om een product te beschrijven.

    18. Verberg de boodschap niet in het midden
    De mensen onthouden dingen die ze aan het begin hebben gelezen en aan het einde, maar vergeten dat wat er tussenin staat. Gebruik dit in jouw voordeel en plaats de essentie van je boodschap dus niet in het midden van je verhaal.

    19. Gebruik associatieve priming
    Een beeld leidt tot associaties met producten. Ieder mens denkt in beelden, zelfs als hij denkt dat niet te doen. Door het toepassen van bepaald beeldmateriaal kun je daarom een gevoel teweegbrengen dat jij geassocieerd wil hebben met jouw product. Coca-Cola wil dat zijn product met feestelijkheid wordt geassocieerd, en zal dus in zijn communicatie vormen gebruiken die bruisen van het feest.

    Overweldigd door de informatie?
    Dat is begrijpelijk. Denk er over na en ga er mee aan de slag. Kun je een helpende hand gebruiken? Dan staan onze Mieren natuurlijk voor je klaar. Onze tekstschrijvers zullen ook voor jou de beste manier te vinden om jouw productbeschrijvingen te optimaliseren. Laat ons helpen met het overtuigen van jouw klanten!

    Wij wensen je een inspirerende dag,
    Studio Mier

     

     


    Deze blog is geschreven door Vincent Alblas | Vincent is een schrijfgrage dertig-plusser met een obsessie voor marketing. Als tekstschrijver en marketeer in de regio Rotterdam werkt hij voor klanten in Nederland en Vlaanderen.

Meer Bloggen?

  • Ontdek de kracht van de juiste woorden

    Gebruik jij de juiste woorden richting je klanten? Goed taalgebruik zorgt er voor dat men van je gaat houden. Aan de andere kant: wanneer je niet de juiste woorden weet te vinden, zal de klant zijn sympathie voor je verliezen. Studio Mier vraagt jou: hoe krachtig zijn de woorden die jouw organisatie hanteert?

    Meer ›

  • Waarom regen goed is voor jouw omzet

    Het is voor ons ondernemers makkelijk om te denken dat we ieder aspect van het klantgedrag kunnen beïnvloeden. Toch zijn er zaken waar we geen invloed op hebben. Het weer bijvoorbeeld. Allemaal horen we de wind momenteel suizen, regelmatig slaat de regen tegen het raam. Veel bedrijven bemerken dat hun klanten thuis blijven bij slecht weer.

    Meer ›

  • Vind mij, alsjeblieft (en snel een beetje!)

    Tranen met tuiten hebben wij gehuild toen wij (lang geleden) puistige tienermieren waren. We vreesden nóóóóit de liefde van ons leven te vinden. ‘Onbekende vrouw, vind mij, alsjeblieft,’ wilden we van de daken schreeuwen. Bekend gevoel? Niet vreemd, want allemaal willen we gevonden worden. Toen én nu.

    Meer ›